Fundația Vodafone România își consolidează impactul în educația digitală prin inițiative de ultimă oră precum „Școala din Viitor”. Ce progres a înregistrat acest proiect și cum a influențat educația din România?
Angela Galeța: Lansat în 2021, programul „Școala din Viitor” îmbunătățește sistemul educațional prin crearea de resurse digitale inovatoare și prin introducerea de metode de predare moderne. Dezvoltat în colaborare cu Universitatea din Salamanca, Spania, programul se aliniază cu cele cinci domenii de competență ale DigComp, concentrându-se pe abilitățile digitale ale elevilor și profesorilor. Elevul este plasat în centrul învățării, fiind expus la abilități digitale într-un mod captivant și interactiv. Conținutul educațional este realizat și verificat cu profesori din România și pe plan internațional. Platforma gratuită www.scoaladinviitor.ro este utilizată anual de peste 20.000 de elevi și peste 1.000 de profesori.
Cum ajută „Școala din Viitor” la reducerea diferențelor dintre educația urbană și rurală din România?
Angela Galeța: Potrivit DESI (Digital Economy Society Index), România se află pe locul final în ceea ce privește abilitățile digitale de bază ale populației. Acest decalaj este și mai accentuat între mediul rural și cel urban. De aceea, aproape 700 de școli din programul „Școala din Viitor”, atât din mediul urban, cât și din cel rural, beneficiază de resursele noastre educaționale. Programul este prezent și în peste 150 de cluburi de programare din biblioteci din zonele rurale și urbane mici.
Importanța educației digitale continuă să fie un motor de dezvoltare la Fundația Vodafone România. Cum se materializează acest angajament în oferea de resurse educaționale și pregătirea profesorilor?
Angela Galeța: Pornind de la conținut internațional axat pe tehnologii noi și siguranța online pentru elevii între 6 și 12 ani, am extins resursele pentru elevi până la vârsta de 16 ani. Activitățile sunt organizate pe grupe de vârste și sunt destinate să fie utilizate direct de către elevi, cu părinții sau în cadrul educațional formal. Feedbackul din partea profesorilor a demonstrat nevoia de conținut local, transdisciplinar și stimulativ pentru elevii de gimnaziu. Astfel, am lansat conținut împărțit în patru module: Inteligență Digitală, Mediu și Ecologie, Robotică, Pregătiți pentru viitor.
În ce mod contribuie Fundația Vodafone România la asigurarea siguranței online pentru copiii din programul „Școala din Viitor”?
Angela Galeța: Lecțiile din cadrul platformei nu doar că introduc noile tehnologii, dar subliniază și potențialele riscuri online, promovând siguranța. Modulele de Inteligență Digitală includ lecții despre subiecte sensibile, cum ar fi cyberbullyingul și discursul instigator la ură, ajutând adolescenții să facă alegeri conștiente pentru o viață online echilibrată.
Pandemia de COVID-19 a intensificat nevoia de educație digitală. Ce lecții importante ați învățat și cum a influențat aceasta programul „Școala din Viitor”?
Angela Galeța: Pandemia a scos la iveală faptul că, deși device-urile sunt esențiale în educație, nu sunt singurele necesare. Accesul la conținut de calitate și instruirea profesorilor sunt cruciale. Studiile Fundației Vodafone arată că profesorii necesită mai mult sprijin pentru a se adapta tehnologiei moderne. Chiar dacă infrastructura IT din educația românească este apreciată, o parte semnificativă dintre cadrele didactice simt nevoia suplimentară de a integra mai bine tehnologia în procesul de învățare.