luni, 9 decembrie 2024

Criza de la Skoda pune în pericol economia cehă


Cel mai mare producător auto din Cehia a fost nevoit să oprească temporar producția din cauza lipsei de microcipuri. Activitatea a fost reluată, dar nimeni nu știe pentru cât timp. Încă lipsesc piese și materii prime, scrie Deutsche Welle într-o analiză.

Republica Cehă este unul dintre cei mai mari producători de automobile din lume. La capacitate maximă, uzinele Skoda (grupul VW), Toyota și Hyundai produc peste 1,3 milioane de mașini anual. Industria auto din această țară cu zece milioane de locuitori asigură aproximativ 120.000 de locuri de muncă, iar autovehiculele reprezintă 53% din totalul exporturilor cehe. Nu întâmplător, companiile auto se numără printre cei mai mari contribuabili din statele membre ale UE.

După dificultățile din ultimele luni pricinuite de criza virusului – Cehia a fost la un moment dat una dintre cele mai afectate țări din lume – industria auto dădea semnele unui reviriment, fabricile de automobile părând să revină la nivelurile de producție anterioare crizei.

Însă în vară, producția a fost din nou sistată, de astădată din cauza lipsei microcipurilor pentru controlul vehiculelor. La 18.10.2021, Skoda, nava amiral a economiei cehe, care a produs peste 900.000 de vehicule numai în anul record 2019, a fost nevoită să suspende în totalitate activitatea.

Angajații au rămas acasă și au primit doar 80% din salariul lor mediu. Chiar dacă producătorul de automobile și-a putut relua activitatea pentru moment, duminica trecută (31.10.2021), în urma unei livrări de microcipuri din Malaysia, aceste componente esențiale rămân marfă rară. De asemenea, există și o lipsă de materii prime, cum ar fi magneziul.

”Numai Skoda generează cinci la sută din produsul intern brut al Cehiei, iar fiecare oprire a activității uzinelor sale are consecințe economice enorme, inclusiv pentru lanțul de aprovizionare”, a declarat, pentru DW, Radek Spicar, vicepreședinte al Asociației pentru Industrie și Transport, expert cunoscut în industria auto. ”Motivul dificultăților este că Skoda se aprovizionează cu microcipuri din Malaysia, care și-a închis instalațiile de producție de cipuri din cauza pandemiei”, explică acesta.

Subvenții în loc de venituri la buget

”Situația producătorilor de automobile variază în funcție de locul din care își procură cipurile”, adaugă Spicar. Filiala cehă a Hyundai se află în prezent în cea mai bună poziție, spune el, pentru că a reușit, cel puțin pentru moment, să evite reducerea sau chiar oprirea producției. Compania-mamă din Coreea de Sud a anunțat că va contracara orice problemă prin producerea propriilor cipuri.

Oprirea producției la Skoda înseamnă că, în loc să mai aibă o contribuție substanțială la bugetul de stat, cea mai mare companie din țară este nevoită să ceară sprijin financiar din partea guvernului. Acest lucru este valabil și pentru sute de companii mai mici care produc și furnizează subansamble pentru Skoda și alți producători auto.



Source link

agentia20.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

agentia20.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice. agentia20.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:

Related Articles

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articole recente

Optimized by Optimole