XTB: Tesla înregistează un nou record în istoria piețelor de capital. Compania și-a crescut valoarea de piață cu aproape 400 de miliarde de dolari în doar 2 săptămâni. Cât de sustenabilă e creșterea?

0
290

Autor: Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul XTB România

Acțiunile Tesla au început să crească după ce, pe 20 noiembrie, a prezentat o serie de câștiguri puternice pentru al treilea trimestru al anului 2021. Două zile mai târziu, capitalizarea sa de piață a depășit pragul de 1.000 de miliarde de dolari pentru prima dată în istorie. Apoi, vestea unui acord de vânzare a 100.000 de vehicule electrice către Hertz, un jucător important din sectorul de închirieri auto, a propulsat prețul acțiunilor către obținerea unui avans de o zi de 13%, până la 1.025 de dolari pe acțiune. Acțiunile Tesla au scăzut cu aproape 4% la începutul sesiunii de marți după ce CEO-ul și fondatorul său, Elon Musk, a scris pe Twitter că nu a fost semnat un contract de vânzare cu Hertz, sugerând că afacerea nu a fost finalizată. Totuși, pierderile au putut fi recuperate. Sesiunea de pe 3 noiembrie a înregistrat un preț de închidere al acțiunilor la un nou maxim istoric de 1.213 dolari. În doar două săptămâni, valoarea de piață a Tesla a crescut de la 818 miliarde de dolari la 1.180 miliarde de dolari, ceea ce presupune un avans de aproximativ 360 de miliarde de dolari.

Bloomberg a raportat că firma de închirieri auto, Hertz, a plasat o comandă de 100.000 de mașini Tesla pentru a construi o flotă de închiriere de vehicule electrice până la sfârșitul anului 2022. Acordul, care va aduce un venit de 4,2 miliarde USD pentru Tesla, este cea mai mare achiziție de vehicule electrice din istorie. Mașinile urmează să fie livrate într-o perioadă de aproximativ 14 luni. De asemenea, acordul ar putea consolida poziția Tesla ca producător de vehicule electrice de top pentru comenzi mari, având în vedere produsele sale consacrate și baza de producție în creștere rapidă, care include viitoarele fabrici din Texas și Germania.

În plus, Morgan Stanley și-a majorat prețul țintă pentru acțiuni de la 900 USD la 1.200 USD. Avantajul nu este doar în termeni monetari. Conform unui sondaj realizat în 2015 de Enterprise Holdings, aproximativ 62% dintre respondenți au spus că o experiență pozitivă de închiriere a unui anumit anumit model de vehicul i-a determinat să ia în considerare achiziționarea acestuia pentru utilizare personală.

Tesla a raportat câștigurile pentru Q3 2021 pe 20 octombrie după închiderea sesiunii de pe Wall Street. Veniturile din al treilea trimestru al anului au atins 13,76 miliarde dolari, situându-se aproximativ la mijlocul intervalului estimativ compilat de Bloomberg (11,71 – 15,89 miliarde dolari). Câștigul per acțiune ajustat a crescut de la 0,76 USD în T3 2020 la 1,86 USD în T3 2021 (interval estimativ: 1,04 – 2,10 USD).

Venitul net a fost de 1,658 miliarde dolari. Atât vânzările cât și câștigurile din al treilea trimestru al anului 2021 au însemnat noi recorduri pentru Tesla. Ce este și mai important este că Tesla a reușit să crească vânzările în acest trimestru 3 cu 56,8% YoY.Între timp, alți producători de automobile care au raportat deja câștiguri au indicat vânzări în scădere din cauza penuriei de semiconductori și a opririlor de producție cauzate de acest deficit.

În timp ce Tesla a reușit să crească vânzările pe parcursul trimestrului, veniturile ar fi putut fi chiar mai mari dacă nu ar fi fost problemele legate de lanțul de aprovizionare care afectează economia globală. Tesla a spus că, din cauza penuriei de semiconductori precum și a problemelor din porturi, a avut o capacitate limitată de a spori producția și de a satisface cererea de vehicule electrice.

Cu toate acestea, compania a reușit să livreze un număr record de mașini în trimestrul respectiv – 241.300 de unități. În timp ce Tesla a depus eforturi pentru a crește producția, a reușit să mărească profitabilitatea, marja brută a segmentului auto extinzându-se de la 27,7% în T3 2020 la 30,5% în T3 2021.

Firma înființează noi fabrici în Texas și Germania și crește producția la fabrica sa din Shanghai. Se așteaptă ca producția modelului Y să înceapă în fabricile din Texas și Germania înainte de sfârșitul anului. Deoarece capacitatea de producție va crește semnificativ, producția se poate majora odată ce lipsa cipurilor este definitiv rezolvată.

Analiștii de la instituțiile financiare majore au văzut ultimul raport trimestrial ca fiind unul solid și au decis să majoreze recomandările pentru prețul țintă al acțiunilor:

În timp ce creșterea țintei de preț este, în general, pozitivă, trebuie remarcat faptul că toate țintele noi de preț sunt sub prețul actual al pieței, sugerând că analiștii văd în continuare acțiunea ca fiind supraevaluată. Evaluările mai mici sunt oarecum justificate deoarece Tesla a avertizat că problemele în curs ale lanțului de aprovizionare vor afecta probabil marjele în trimestrele următoare.

Compania deține titlul de cel mai ”valoros” producător de automobile din lume de ceva timp, dar mărci precum Ford și GM produc mai multe mașini. În trecut, doar Apple, Microsoft, Amazon și Alphabet, proprietarul Google, au ajuns la o evaluare de 1.000 de miliarde de dolari, toate fiind companii de tehnologie. Amazon s-a alăturat acestui club de elită în ianuarie anul trecut, la 23 de ani după ce a devenit o companie publică.

În comparație, producătorul de mașini electrice a avut nevoie de doar 11 ani. Ceea ce face realizarea Tesla cu atât mai remarcabilă este că este primul producător auto care a atins această etapă. Firma are în prezent o capitalizarea de piață egală cu suma celor mai mari nouă producători de automobile din lume, inclusiv giganți din sector precum Volkswagen și Toyota.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.